Uppgiftsbeskrivning:
Under block 1 har vi arbetat med tre revolutioner förändrat
världen. Vi har bland annat pratat om orsaker och konsekvenser, händelser och
förändringar i människors levnadsvillkor.
Din uppgift är nu att jämföra de tre revolutionera utifrån
följande frågeställningar:
1.
Vilka likheter
respektive skillnader finner du med avseende på orsaker? Händelser och
resultat? Vad tror du att dessa kan bero på?
Vilken betydelse fick
dessa revolutioner för den fortsatta samhällsutvecklingen, vad gäller;
politiska (hur samhället styrs och organiseras)
sociala (hur människor levde
och hade det ex jämlikt, ojämlikt) och
ekonomiska (hur
landet blev rikt, hur olika samhällsklasser växte fram) aspekter och
perspektiv?
Uppgiften ska redovisas skriftligt. Om du skriver på dator
så ska du skriva 2-3 sidor i Times New Roman strl 12. Radavstånd 1,5. Om du
väljer att skriva för hand på lösblad så 4-5 sidor.
Till din hjälp har
du:
Texter om respektive revolution (om du inte har kvar alla
texter så meddela din lärare)
Studi.se
SO-rummet.se
Lektionsanteckningar
Alla källor ska redovisas i slutet av texten.
Uppgiften ska lämnas in till din SO-lärare senast fredagen
den 28 oktober om du och läraren inte kommer överens om annat.
Till din hjälp har du
följande begrepp:
Triangelhandeln nya uppfinningar nya ideér
Orättvisor jämlikhet svält
Republik
samhällsklasser kolonialism
urbanisering vetenskap sjuårskriget
samarbete förändring Maktdelning
Centralt innehåll:
·
Den ökade världshandeln mellan Europa, Asien,
Afrika och Amerika.
·
Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika
historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika
samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa och
några olika delar av världen. Migration inom och mellan länder.
·
Revolutioner och framväxten av nya idéer,
samhällsklasser och politiska ideologier.
Kunskapskrav:
E
|
C
|
A
|
Eleven
har grundläggande kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och
gestalter under olika tidsperioder.
|
Eleven
har goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter
under olika tidsperioder.
|
Eleven
har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och
gestalter under olika tidsperioder.
|
Eleven
visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda
resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och
människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra
folkmord.
|
Eleven
visar det genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda
resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och
människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra
folkmord.
|
Eleven
visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och
människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra
folkmord.
|
Dessutom
förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den
tid de lever i.
|
Dessutom
förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den
tid de lever i.
|
Dessutom
förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den
tid de lever i.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar