torsdag 27 oktober 2016

Fördjupningsuppgift historia

Uppgiftsbeskrivning:

Under block 1 har vi arbetat med tre revolutioner förändrat världen. Vi har bland annat pratat om orsaker och konsekvenser, händelser och förändringar i människors levnadsvillkor.

Din uppgift är nu att jämföra de tre revolutionera utifrån följande frågeställningar:

1.      Vilka likheter respektive skillnader finner du med avseende på orsaker? Händelser och resultat? Vad tror du att dessa kan bero på?

     Vilken betydelse fick dessa revolutioner för den fortsatta samhällsutvecklingen, vad gäller;
      politiska (hur samhället styrs och organiseras)
sociala (hur människor levde och hade det ex jämlikt, ojämlikt) och
ekonomiska (hur landet blev rikt, hur olika samhällsklasser växte fram) aspekter och perspektiv?

Uppgiften ska redovisas skriftligt. Om du skriver på dator så ska du skriva 2-3 sidor i Times New Roman strl 12. Radavstånd 1,5. Om du väljer att skriva för hand på lösblad så 4-5 sidor.

Till din hjälp har du:
Texter om respektive revolution (om du inte har kvar alla texter så meddela din lärare)
Studi.se
SO-rummet.se
Lektionsanteckningar

Alla källor ska redovisas i slutet av texten.

Uppgiften ska lämnas in till din SO-lärare senast fredagen den 28 oktober om du och läraren inte kommer överens om annat.



Till din hjälp har du följande begrepp:

Triangelhandeln                               nya uppfinningar                               nya ideér

Orättvisor                                          jämlikhet                                            svält

Republik                                            samhällsklasser                                kolonialism

urbanisering                                    vetenskap                                           sjuårskriget

samarbete                                        förändring                                         Maktdelning


Centralt innehåll:

·         Den ökade världshandeln mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.

·         Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa och några olika delar av världen. Migration inom och mellan länder.

·         Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.



Kunskapskrav:


E
C
A
Eleven har grundläggande kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.
Eleven har goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.

Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.
Eleven visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord.
Eleven visar det genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord.
Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord.
Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i.
Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i.
Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar