Genom forskning har människan gjort nya upptäckter som gör det möjligt att förändra geners egenskaper. Detta har medfört att man idag:
- kan förändra växters gener och på så sätt göra att de kan klara av ett kallare kliimat.
- kan ta fast brottslingar genom att registrera DNA.
- kan undersöka om ett barn kommer få något allvarligt funktionshinder redan innan det har fötts.
Instruktion till arbetet i expertgrupper:
Du ska tillsammans med din expertgrupp ta reda på fakta om det ämne som ni fått. Du ska under No-lektionerna sammanställa fakta och förbereda en muntlig redovisning (5-8 min), där du visar dina kunskaper om ert ämne. I er grupp ska ni också förbereda minst två diskussionsfrågor som du har med dig till redovisningen.
Under So-lektionerna kommer vi under v. 41 ta upp och arbeta med etiska begrepp och modeller (t.ex. sinnelagsetik, pliktetik och konsekvensetik). Efter detta kommer du få tid att arbeta med din presentation.
Tänk också på att alla elever ska kunna förstå ditt ämne. Du måste alltså anpassa språket efter mottagarna och förklara de ämnesord och begrepp så att alla förstår. Detta kommer bedömas i samtliga ämnen.
Ämnesområden:
1. Hybrid DNA
2. Kloning
3. DNA-analys
4. Stamceller
5. Fosterdiagnostik
Detta ska ingå i redovisningen:
- Presentation av ämnet (5-8 minuter): Här presenterar du fakta om ditt ämne. För att redovisningen ska vara på E-nivå behöver du ha med följande delar: beskrivning av tekniken, teknikens användningsområden, vilka följder och konsekvenser tekniken kan få, för- och nackdelar med tekniken.
Du berättar också hur en sinnelagsetiker, pliktetiker och konsekvensetiker skulle ställa sig till det ämne du presenterar. I presentationen tar du också ställning för eller emot det ämne du presenterar.
- Diskussion: Du är ledare för diskussionen i gruppen och ansvarar för att alla i gruppen får komma till tals. Du börjar diskussionen med att ställa diskussionsfrågan till resten av gruppen. Därefter fördelar du ordet till övriga elever i gruppen.
Redovisning i tvärgrupper:
Under redovisningen kommer din lärare i No, Sv/Sva och So att vara med. Redovisningarna kommer att ske under v. 42 enligt följande schema.
9a: Torsdag 20/10: 08:00-13:00
9b: Tisdag 18/10: 08:00-13:00
9d: Onsdag 19/10: 08:00-14:00
9e: Fredag 21/10: 08:00-13:00
Du kommer att redovisa ditt och din grupps arbete i tvärgrupper med 4-5 elever vid varje grupp. Diskussionen kommer börja med att en i gruppen presenterar sitt ämne (5-8 minuter). Därefter presenterar eleven diskussionsfrågan och agerar ledare i diskussionen (7-10 minuter). Redovisningen och diskussionen får ta max 15 minuter.
Redovisning och dokumentation
Skriv ett enskilt manus med referenser och en kort text med kritisk utvärdering av de källor ni avänt.
vad är pliktetik , konsekvensetik och sinnelagsetik för fosterdiagnostik ?
SvaraRadera