tisdag 29 november 2016

grupparbete om klimatzoner

Grupparbete - Om Klimatzoner


Du ska tillsammans med en eller två andra göra en presentation där ni presenterar växtligheten och klimatet i en klimatzon i världen. I arbetet ingår också att beskriva vilka klimatförändringar som sker i området och hur dessa påverkar människorna levnadsvillkor-
Redovisning av arbetet sker dels genom att ni lämnar en skriftlig version och dels genom att ni redovisar ert arbete muntligt för klassen, antingen med hjälp av en powerpointpresentation eller på ett A3-papper

Instruktion
1. Markera var er klimatzon finns på världskartan, Ge exempel på länder som har den här typen av klimat.

2. Skriv en text om klimatzonens klimat. Använd diagram för att visa hur klimatzonens temperatur och nederbörd varierar under de olika månaderna. Försök också förklara hur det kommer sig att den här typen av klimat finns i just i ert område

3. Beskriv och ge exempel på klimatzonens växtlighet och djurliv. Tips: Välj ut två världsdelar i klimatzonen och skriv hur det ser ut där.

4. Berätta om och ge exempel på hur människor bor och lever i klimatzonen. Fundera t.ex över: a) Vilka för och nackdelar finns det med att bo just där? b) Hur försörjer sig människorna som bor i klimatzonen? C) Vilka naturresurser använder människorna?

Arbetet ska redovisas och lämnas in under vecka 49
 Källor att använda:
kartböcker
Ne.se
Läroböcker
häften ni får av läraren


Centralt innehåll Geografi - Årskurs 7-9
Livsmiljöer
Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.
Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta.

Geografins metoder, begrepp och arbetssätt

Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor.

Miljö, människor och hållbarhetsfrågor

Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser.

Kunskapskrav

Geografi - Årskurs 7-9

E-nivåC-nivåA-nivå
Eleven har grundläggande kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen.Eleven har goda kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen.Eleven har mycket goda kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen.
Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt.
Eleven för enkla och till viss del underbyggda resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen.Eleven för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen.Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen.
Eleven har grundläggande kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att med viss säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.Eleven har goda kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att med relativt god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.Eleven har mycket goda kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att med god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar