Målet med Debatt i morgonsoffan är att använda dina
ämneskunskaper i No och So för att granska information, kommunicera och ta
ställning i frågor som rör energi, teknik, samhälle, miljö och hållbar
utveckling. Övningen tränar förmågan att i tal uttrycka och värdera olika
ståndpunkter i aktuella samhällsfrågor och ger övning i att leda ett samtal
samt formulera och bemöta argument.
Genomförande
Vi börjar
med att gå igenom uppgiften tillsammans och diskuterar då vad uppgiften går ut på
och vilken information ni måste presentera i debatten.
Ni
kommer sedan att delas in i grupper med ungefär fem elever i varje. Inom
grupperna ska ni söka information om en energikälla. Ni kan välja på följande
energikällor:
Vattenkraft
Fossila bränslen (Kol och olja)
Kärnkraft
Fossila bränslen (Kol och olja)
Kärnkraft
Solenergi
Vindkraft
Vindkraft
Ni
ska under de kommande lektionerna söka information om energikällan och samla
argument som ni kan använda i debatten om olika energikällor. Debatten genomförs i tvärgrupper och du
själv måste ha kunskaper i ämnet. Därför är det viktigt att du skriver en egen
text där du för fram den fakta och de argument som du tycker är viktiga.
Se förslag på tips
för debattörer nedan.
Tips på
olika perspektiv som kan användas i debatten för att argumentera för din
energikälla:
·
Var finns energikällan?
·
Hur utvinns den?
·
Till vad används den?
·
Hur påverkar energikällan miljön?
·
Klimatförändringar och miljöpåverkan till följd av energikällan.
·
Vilka för- och nackdelar finns med energikällan?
·
Vi måste hushålla med energi från fossila bränslen.
·
Fossila bränslen behövs för att tillgodose jordens energibehov.
·
Skapar energikällan arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt?
·
Tips! Kanske
finns det någon vinkel som är aktuell lokalt eller globalt som är intressant
att också debattera?
Debatten
Debatten
kommer att äga rum tisdagen den 6 decemberVid debattillfället kommer Sv/Sva-, SO- och NO-lärare att närvara
för att bedöma dina kunskaper. Vi återkommer med salar vid senare tillfälle.
Vi kommer
att bygga upp en enkel tevestudio längst fram i salen med plats för de ca: fem
elever som möts i tvärgrupper i varje debatt. Debatten kommer att ha en
diskussionsledare som fördelar ordet.
Debatten
börjar med att alla deltagare får 3-5 minuter var för att presentera sin
energikälla och lägga fram sina argument. Därefter släpps debatten fri, men
diskussionsledaren ser till att fördela ordet så att alla får en chans att
komma till tals.
Tips till
debattörerna
·
Fundera över vilket som är ditt huvudbudskap. Se till att få det sagt och
gör det tydligt så att mottagarna förstår det du vill ha fram.
·
Förebered några exempel som stödjer ditt huvudbudskap.
·
Använd gärna bilder eller diagram för att tydliggöra och förklara.
·
Låt inte dina personliga åsikter lysa igenom.
·
Var beredd på att få kritik – fundera på hur du kan bemöta den. Om du redan
från början vet vilka nackdelar som finns med energikällan kan du på ett bättre
sätt bemöta den kritiken.
·
Tänk på att ni debatterar sakfrågor som proffs. Personangrepp är självklart
inte accepterade.
Redovisning och dokumentation
Skriv ett
enskilt manifest med era huvudargument där du sammanställer faktaunderlaget med
källor och en kort text med kritisk utvärdering av dina källor.
Så här kommer du att bedömas:
Du kommer att bedömas utifrån hur väl du har förberett dig och hur väl du kan argumentera för den energikälla som du har arbetat med. I matrisen ser du vilka områden som kommer att bedömas.
No/So
|
||||
Du
kan…
|
Inte
ännu
|
OK
|
BRA
|
MYCKET
BRA
|
... argumentera för din egen energikälla.
|
||||
…
komma med motargument för din egen och för andras energikällor.
|
||||
…
undersöka hur energikällan påverkar världen på ett lokalt och globalt plan
.
|
||||
…
använda tabeller, diagram, modeller eller något annat hjälpmedel för att
undersöka och förtydliga ämnet.
|
||||
Sv/Sva
|
||||
…
presentera din energikälla muntligt.
|
||||
…
framföra dina argument
|
||||
…
delta aktivt i debatten.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar